مدیریت پیشرفته در سازمان های ورزشی
نام و نام خانوادگی استاد: صدیقه حیدری نژاد | مرتبه علمی: استاد | آدرس ایمیل: heydari_s@scu.ac.ir | ||||||||||||
دانشکده: علوم ورزشی | گروه: مدیریت ورزشی | نیمسال تحصیلی: اول 1399-1400 | ||||||||||||
دوره تحصیلی: دکترای مدیریت ورزشی | نام درس: مدیریت پیشرفته ورزشی | تعداد واحد: ۲ و احد | ||||||||||||
جایگاه درس در برنامه درسی دوره: یکی از دروس پایه دکترای مدیریت ورزشی است | ||||||||||||||
اهداف کلی درس: آشنایی دانشجویان با مفاهیم اساسی و کاربردی مدیریت استراتژیک، مدیریت تحول و مباحث جدید اداری و مالی در سازمان های ورزشی می باشد. | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
روش تدریس: تدریس به شکل سخنرانی توسط استاد همراه با بحث و گفتگو، مشارکت دانشجویان در ذکر مثال های کاربردی در سازمان ها و تیم های ورزشی، حداقل دو جلسه ازپایان ترم ارائه مباحث مرتبط با سر فصل درس توسط دانشجویان به شکل پاورپوینت و مباحثه گروهی | ||||||||||||||
وظایف دانشجو: - مشارکت در بحث های کلاس جهت ذکر مثال ها و مصداق های ورزشی مرتبط با موضوع درس - ارائه یک فصل از کتاب اصلی درس به شکل پاورپوینت - سرچ مقالات انگلیسی و فارسی جدید و مرتبط با مباحث درسی در هر جلسه - حضور منظم و فعالانه در کلاس
| ||||||||||||||
شیوه آزمون و ارزیابی:
| ||||||||||||||
برخی منابع درس:
|
برنامه زمان بندی و موضوعات درس در هر جلسه
جلسه | موضوع |
اول | آشنایی با سابقه تحصیلی و شغلی دانشجویان، انتظارات استاد درس در طی ترم از دانشجویان، تاکید مشارکت در کلاس و انجام تکالیف و ارائه بخشی از درس به شکل پاورپوینت، نحوه ارزشیابی استاد از درس، اهمیت درس و معرفی منابع |
دوم | آشنایی با مفاهیم اساسی مدیریت استراتژیک/ اصول و ویژگی های مدیریت نوین و اهمیت صنعت ورزش و سازمان های ورزشی در هزاره سوم |
سوم | آشنایی با بررسی محیطی و تجزیه و تحلیل عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها)/ آشنایی با بررسی محیط داخلی و تجزیه و تحلیل درونی سازمان (قوت ها و ضعف ها) |
چهارم | آشنایی با نحوه تدوین استراتژی (تعیین موقعیت استراتژیک سازمان)/ تحلیل سوات |
پنجم | آشنایی با مدیریت تغییر و تحول/ تغییر در سطح تیم و تغییر در سطح افراد/ دستیابی به توسعه سازمانی و چرخه سریع OD/ بهبود مستمر کایزن در سازمان |
ششم | مدل های انتخاب پروژه، ملاحظات تولید، ملاحظات مالیف ملاحظات بازاریابی، ملاحضات پرسنلی و اداری، مدل های کمی و مدل های غیرکمی انتخاب پروژه، تحلیل سر به سری هزینه |
هفتم | آشنایی با مدیریت جانشین پروری/ تاریخچه/ رویکردها/ اهمیت و ضرروت مدیریت استعداد و منتورینگ به خصوص در سازمان ها و تیم های ورزشی |
هشتم | آشنایی با عدالت سازمانی تاریخچه و مروری بر نظریه برابری آدامز/ انواع مدل های عدالت سازمانی/ عدالت در تیم های ورزشی |
نهم | آشنایی با چابکی سازمانی/ تاریخچه/ مفهوم چابکی سازمانی و اهمیت آن به عنوان مزیت رقابتی/ قابلیت ها و مزایای حاصل از چابکی سازمانی |
دهم | آشنایی با سکوت سازمانی/ آواهای سازمانی/ انواع انگیزه ها وعوامل موثر بر بروز سکوت سازمانی/ پیامدهای سکوت سازمانی به ویژه در تیم های ورزشی |
یازدهم | آشنایی با سرمایه اجتماعی در سازمان های ورزشی/ اهمیت سرمایه روان شناختی در مباحث تیم های ورزشی/ مباحث مربوط به هواداران و تماشاگران تیم های ورزشی |
دوازدهم | آشنایی با نهضت داوطلبی در ورزش/ تاریخچه/ ابعاد اقتصادی و نقش داوطلبان در برگزاری رویدادهای بزرگ ملی و بین المللی ورزشی |
سیزدهم | آشنایی با مدیریت رفتار سیاسی / منابع و پایگاه قدرت در تیم ها و سازمان های ورزشی/ ارتباط قدرت و سیاست در سازمان |
چهاردهم | آشنایی با فراموشی سازمانی و بدبینی سازمانی/ اهمیت و کاربرد و پیامدهای فراموشی سازمانی و بدبینی سازمانی در سازمان ها و تیم های ورزشی |
پانزدهم | آشنایی با مباحث خصوصی سازی در ورزش و اصل 44 قانون اساسی/ اهمیت برون سپاری اماکن ورزشی/ درآمدها و هزینه ها در ورزش/ فصول و برنامه های عملیاتی بودجه در تربیت بدنی |
شانزدهم | ارائه بخشی از سرفصل درس به شکل پاورپوینت توسط دانشجویان با استفاده از مقالات انگلیسی و فارسی جدید و مرتبط با موضوع |
هفدهم | ارائه بخشی از سرفصل درس به شکل پاورپوینت توسط دانشجویان با استفاده از مقالات انگلیسی و فارسی جدید و مرتبط با موضوع |
هیجدهم | برگزاری آزمون پایان ترم و تصحیح اوراق/رسیدگی به اعتراضات دانشجویان |